Екопътека

Само на около три километра от Къмпинг Къпиновски Манастир води началото си живописна екопътека, предлагаща два еднакво красиви маршрута: Къпиновски Манастир – язовир "Йовковци"- гр. Елена (през село Вълчовци) и по-късия: Къпиновски Манастир-с. Вълчовци- язовир "Йовковци" – Къпиновски Манастир.

Тази екопътека е една от най-дългите в централните райони на Стара планина. Тя предоставя на туристите очарователни гледки по течението на река Веселина и преминава през десетки кътчета, имащи емблематично значение за българската история. Трасето на екопътеката преминава през изключително красивата долина на реката. Нивото на водите на р. Веселина е сравнително ниско, защото язовир „Йовковци” се намира в горното й течение и "улавя” голяма част от дебита й. По протежение на реката можете да се насладите на разнообразни природни красоти. На места р. Веселина образува ждрелоподобни всичания в околния терен (например при Еленските височини), другаде се вие бавно през вдъхващи спокойствие гори или пък образува прекрасни вирчета и водопадчета, подходящи за разхлаждане в горещите летни месеци и за целогодишен риболов.

Къпиновски Манастир – язовир "Йовковци" – село Вълчовци – град Елена
Начало: Къпиновски Манастир, по шосето в посока язовир "Йовковци", в каньона на река Веселина (червена маркировка). От двете страни се спускат стръмни склонове, на места с отвесни скали. След около 3км се достига до полуразрушен римски мост, след който е отклонението в ляво през реката. На отклонението има и чешма. Пресичането на реката е по разхвърляни камъни, след което започва изкачване, на места в началото стръмно, в посока изток. Пътеката се движи покрай буен поток с безброй водопади и смесена широколистна гора. За около 50 мин се достига до линията на високото напрежение и се пресича просеката. Наклона е вече по-лек. След 20 мин се излиза на превала в близост до махала Развалаци. Тук се пресича горски път и ако по него се продължи на юг, след 1км се стига до панорамни места с гледка към язовир ”Йовковци” и Стара Планина. От пресечката с горския път – при продължаване на изток с леко спускане, се пресича поток с чешма. Придвижването става по горски път, почти хоризонтално през иглолистна гора. На първия остър завой следва отлконение вдясно по пътека през гората. След кратко спускане се стига до сливането на два потока, които образуват малка река. Пътеката се движи покрай нея и след 20 мин. се стига до черен път с панорамни гледки към язовира. По него, все покрай язовира, в посока югоизток, за около 1 час се стига до с. Вълчовци, а оттам през с.Титевци и покрай с. Марафелци следва спускане до град Елена.
Екопътеката е сравнително лесна за преодоляване, но заради голямата й дължина трябва да си прецените времето ( средно време за преминаване на маршрута: около 7 часа). Подходяща е за преодоляване от ранна пролет до късна есен.

Къпиновски Манастир – с. Вълчовци – язовир "Йовковци" – Къпиновски Манастир:
Начало: Къпиновски Манастир, по шосето в посока с. Къпиново ( синя маркировка). След като се подминава вилната зона се отклонява в дясно по горски път и започва изкачване до връх ”Вятърницата” /744м/, продължава се по билото на изток като се достига до връх ”Сечена могила” /708м/. От там се започва спускане на юг през с. Мартинковци и връх ”Китката” /500м/ до с. Вълчовци. От тук маршрута продължава по черен път на северозапад край язовир ”Йовковци”. След като се подмине разклонението на пътеката за с. Развалаци на около 300м. пътя се разклонява, като маршрута продължава в дясно нагоре към връх ”Панорамната могила” /582м/. От там през панорамните поляни и след леко изкачване се стига до връх ”Вятърницата” и по познатия маршрут се спуска към Къпиновския манастир. Средно време за преминаване на маршрута: около 3 часа.